איך לבדוק ולכוונן שרשרת באופנוע

תוכן עניינים

חשיבות התחזוקה השוטפת של שרשרת האופנוע

שרשרת האופנוע היא אחד הרכיבים הקריטיים ביותר במערכת ההנעה, והזנחתה עלולה להוביל לתוצאות חמורות. מניסיוני כמכונאי אופנועים מקצועי, שרשרת שאינה מתוחזקת כראוי עלולה לגרום לשחיקה מואצת של גלגלי השיניים, לבזבוז דלק מיותר, ובמקרים קיצוניים אף להתנתקות מסוכנת תוך כדי רכיבה. לעומת זאת, תחזוקה נכונה ושוטפת של השרשרת מבטיחה העברת כוח חלקה ויעילה, מאריכה משמעותית את חיי השרשרת וגלגלי השיניים, ומשפרת את חווית הרכיבה הכוללת. בנוסף, טיפול נכון בשרשרת מסייע בשמירה על בטיחות הרוכב ומונע תקלות יקרות שעלולות להתפתח כתוצאה מהזנחה.

כלים וציוד נדרש לבדיקת וכיוון שרשרת

לביצוע בדיקה וכיוון מקצועיים של שרשרת האופנוע, יש להצטייד בכלים ובציוד הבאים:

  • מעמד אחורי לאופנוע – חיוני להרמת הגלגל האחורי לצורך בדיקת תנועת השרשרת וביצוע כיוון מדויק
  • סט מפתחות רינג ופתוחים – לשחרור והידוק אום הציר האחורי ובורגי הכיוון
  • סרגל או מד מרחק – למדידת המרווח בין השרשרת לזרוע המתלה
  • מברשת ניקוי מתכת – להסרת לכלוך ומשקעים מהשרשרת לפני הבדיקה
  • סמרטוט נקי – לניגוב השרשרת ובדיקת מצב הסיכוך
  • פנס עבודה LED – לתאורה מיטבית בזמן הבדיקה והכיוון
  • מד מרווח (פילר) – לבדיקת מרווחים מדויקת בין חוליות השרשרת
  • תרסיס שרשרת – לניקוי וסיכוך השרשרת לאחר הכיוון

איך לבדוק את מצב השרשרת

בדיקת שרשרת האופנוע מתחילה בבחינה ויזואלית יסודית של כל חולייה. יש לחפש סימני חלודה, שחיקה או עיוותים בחוליות השרשרת. תשומת לב מיוחדת נדרשת לפינים המחברים בין החוליות – אם הם משוחררים או בולטים החוצה, זהו סימן לבלאי מתקדם. יש לבדוק גם את הגומיות (O-rings או X-rings) המגנות על הפינים – אם הן סדוקות, חסרות או יבשות, השרשרת זקוקה להחלפה. חשוב לבחון את תנועת השרשרת ולהקשיב לרעשים חריגים בזמן סיבוב הגלגל האחורי. נקודה קריטית נוספת היא בדיקת המרווח בין החוליות – אם ניתן למשוך את השרשרת הרחק מהגלגל השיניים האחורי ביותר מ-15 מילימטרים, זהו סימן לשרשרת מתוחה מדי. בלאי מוגבר בשיני הגלגלים עשוי להעיד גם הוא על מצב השרשרת ויש לבדוק אותם במקביל.

שלבי כיוון השרשרת

  1. העמדת האופנוע על מעמד מרכזי או צדדי, כאשר הגלגל האחורי באוויר ומשוחרר לתנועה.
  2. שחרור אום ציר הגלגל האחורי בעזרת מפתח מתאים. אין להסיר את האום לגמרי, רק לשחרר אותו מספיק כדי לאפשר תזוזה של הגלגל.
  3. שחרור אומי הנעילה של מותחני השרשרת משני צדי הגלגל האחורי.
  4. כיוון המתיחות באמצעות סיבוב הדרגתי ושווה של בורגי הכיוון בשני הצדדים. חשוב לשמור על יישור מושלם של הגלגל על ידי סיבוב זהה של שני הבורגים.
  5. בדיקת המתיחות הנכונה באמצעות מדידת המרווח החופשי של השרשרת במרכזה (בין גלגלי השיניים). יש לוודא שהערך תואם להנחיות היצרן.
  6. הידוק חזרה של אומי הנעילה של המותחנים תוך שמירה על המתיחות שכווננו.
  7. הידוק סופי של אום ציר הגלגל האחורי למומנט המומלץ על ידי היצרן.
  8. בדיקה סופית של סיבוב חופשי של הגלגל ותנועת השרשרת.

בדיקת מתיחות השרשרת

בדיקת מתיחות נכונה של שרשרת האופנוע היא שלב קריטי בתחזוקה השוטפת. המתיחות הנכונה נמדדת כאשר האופנוע מוצב על הרגלית המרכזית או סטנד מתאים, כשהגלגל האחורי באוויר. בנקודת האמצע של השרשרת, בין גלגל השיניים הקדמי לאחורי, יש למדוד את התנועה החופשית כלפי מעלה ומטה. ברוב האופנועים, הטווח האופטימלי נע בין 25-35 מילימטרים של תזוזה חופשית. חשוב לציין שמתיחות יתר עלולה לגרום לשחיקה מואצת של המיסבים והשרשרת עצמה, בעוד רפיון יתר עלול לגרום לקפיצות השרשרת ולנזק חמור למנוע. יש לוודא שהמתיחות נשמרת לאורך כל סיבוב הגלגל האחורי, שכן לעתים ישנם הבדלים במתיחות בנקודות שונות עקב שחיקה לא אחידה של גלגלי השיניים.

תחזוקה שוטפת וסיכוך השרשרת

סיכוך שרשרת האופנוע הוא מרכיב קריטי בתחזוקה השוטפת שלה, ויש לבצעו בתדירות קבועה של אחת ל-500 עד 1,000 ק”מ, או לאחר רכיבה בגשם. שימוש בספריי סיכה ייעודי לשרשראות אופנוע חיוני להגנה מפני חלודה ושחיקה מואצת. את הסיכוך יש לבצע כשהשרשרת נקייה, רצוי לאחר רכיבה כשהיא עדיין חמימה, כך שהסיכה יחדור טוב יותר לחוליות. יש להקפיד על סיכוך הצד הפנימי של השרשרת, שם מתרחש עיקר החיכוך. לאחר הסיכוך, מומלץ להמתין כ-10 דקות ולנגב עודפים כדי למנוע הצטברות אבק ולכלוך שעלולים לפגוע בביצועי השרשרת. תחזוקה שוטפת זו תאריך משמעותית את חיי השרשרת ותשפר את חוויית הרכיבה.

סיכום והמלצות מקצועיות

לאחר שנים רבות של ניסיון כמכונאי אופנועים, אני יכול לומר בוודאות שתחזוקת שרשרת נכונה היא אחד המפתחות החשובים ביותר לשמירה על אופנוע תקין ובטוח. מעבר להמלצות הטכניות שפירטתי, חשוב להדגיש שבדיקה שגרתית של השרשרת לפני כל רכיבה משמעותית יכולה למנוע תקלות ולחסוך עלויות יקרות בהמשך. בעולם הרוכבים ידוע שאופנוען שמקפיד על תחזוקת השרשרת נהנה מרכיבה חלקה יותר, צריכת דלק משופרת ובטיחות מוגברת. לסיום, אני ממליץ בחום לכל רוכב להשקיע את הזמן הנדרש בלמידת הנושא ובביצוע התחזוקה השוטפת בעצמו, אך במקרה של ספק – תמיד עדיף להתייעץ עם מכונאי מוסמך.

אודות כותב המאמר:
תמונה של רוני גל
רוני גל

רוני גל, מומחה בתחום רכיבת האופנועים, מספק טיפים וכלים מקצועיים לרוכבים בכל הרמות.

כל הפוסטים
הצטרפו עכשיו!
השאירו פרטים וגלו את עולם הרוכבים.
תוכן עניינים
הצטרפו עכשיו!
השאירו פרטים וגלו את עולם הרוכבים.